«پرتو طلایی»

*صفحه تخصصی نویسندگان خلّاق و علاقه مندان به داستان*

«پرتو طلایی»

*صفحه تخصصی نویسندگان خلّاق و علاقه مندان به داستان*

«پرتو طلایی»

🌀 صفحه تخصصی نویسندگان خلّاق و علاقه مندان به داستان ⚡️

📙 نقد و بررسی داستان های بلند و رمان های ایران و جهان ⚡️

✒️دبیر: سید محمدحسین موسوی https://zil.ink/seyed_mousavi

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

نقد و بررسی رمان رنج مقدّس 1 (نرجس شکوریان فرد)

 

📘 نام اثر: رنج مقدّس

✍️ نویسنده: نرجس شکوریان فرد

📑تعداد صفحات: 352 صفحه

🏢انتشارات: عهد مانا

 

🗨دختری بعد از گذراندن دورانی طولانی در کنار پدربزرگ و مادربزرگ، به خانواده اصلی خود بازگشته است؛ او سوالات زیادی دارد؛ از پدر که چرا در مقاطع متعدد و طولانی خانواده را تنها می گذارد و سوالاتی در مورد زندگی و...
حالا نوبت ازدواج این دختر رسیده؛ راهنمایی های دیگران فقط سردرگم اش می کنند؛ ناگهان اوّلین خواستگار سر می رسد و او با کابوسش رو به رو می شود.

#رنج_مقدّس، روایت جدال این دختر، با مسائل روزمرّه ایست که به خلاف دیگران، برای او بسیار مسئله ساز می شود؛ مسائلی مثل ازدواج...

 

➕نقاط مثبت:

1) قلم #روان نویسنده در داستان.

2) به روز بودن موضوع، آسیب شناسی مسائل اجتماعی جوانان با #درونمایه علمی و تربیتی.

3)شخصیت پردازی نسبتاً #باورپذیر و واقعی.

4) گفتگوهای #باورپذیر و صمیمانه.

 

➖نقاط منفی:

1) طولانی بودن بیش از حدّ متن کتاب، نسبت به #سیر داستان.

2) #اغراق در برخی ویژگی های شخصیت ها.

3) تک و توک، جملات #شعاری نویسنده در خلال داستان.

 

🔸جمع بندی:

#رنج_مقدّس، داستانی با فراز و فرود های جذّاب است. با اینکه طولانی بودن متن آن، گاهی خسته کننده می شود، اما تجربه ی آن برای مخاطب، قطعاً حسّ خوبی از آگاهی توام با اراده خواهد داشت.

 

 

💲نمره دهی از 💯

(توضیح: جمع ظرفیت 5 معیار زیر، بیش از 100 می شود؛ چون گاهی بعضی از عناصر به قدری قدرتمند نگاشته می شوند،که خلاء دیگر عناصر را می پوشانند.)

 

1) دنیای داستانی: 7 (از 20) ❌ (از ظرفیت دنیای پیرامون، کم استفاده کردند!)

2) شخصیت پردازی: 26 (از 35) ✅ (عدم باورپذیری شخصیت لیلا)

3) پیرنگ:  22 (از 35) ✅ (سرعت پیشروی وقایع داستان، کند بود)

4) درونمایه: 11 (از 15) ✅ (درون مایه به نسبت داستان اصلی پدر و سوریه، گنگ بود؛ مثل اسم داستان)

5) سبک: 12 (از 20) ✅ (شعاری بودن بعضی جملات)

 

✔️ نمره نهایی: 78 (از 100) 🙂

 

💬 قطعه ماندگار:

«دفترم را باز می کنم و می نویسم: دیوانه آن کسی است که در فضای مه آلود زندگی می کند و از آن نمی ترسد. نمی خواهد از آن فضا بیرون بیاید و در روشنای روز زندگی کند. دیوانه کسی است که در فضای مه آلود دستش را در دست کسی می گذارد که مثل خودش است. تکیه بر کسی می کند که راه را بلد نیست و خودش محتاج کمک دیگری است. دیوانه انسان هایی هستند که به امید کسانی مثل خودشان دارند مسیر زندگیشان را می روند. بی چاره ها.»

 

#رمان_ایرانی
#دست_نویس_های_یک_طلبه

 

💠 https://eitaa.com/DastNevis_Talabeh

💠 https://t.me/DastNevis_Talabeh

نقد و بررسی رمان کشتن شوالیه دلیر (هاروکی موراکامی)

 

📘 نام اثر: کشتن شوالیه دلیر

✍️ نویسنده: هاروکی موراکامی

📑تعداد صفحات: 862 صفحه (در 2 جلد)

🏢انتشارات: نشر مصدق

 

🗨#کشتن_شوالیه_دلیر، روایت بخشی از زندگی یک نقاش پرتره نگار است که بعد از آشنایی با یک استاد نقاشی سنتی ژاپنی به نام #توموهیکو_آمادا و سکونت در خانه ی خالی او در یک کوهستان دور افتاده، زندگی اش درگیر اتفاقاتی #فراطبیعی می شود.
در میان این اتفاقات، رازی در زندگی این استاد نقاش که حالا مبتلا به #آلزایمر در گوشه ی بیمارستانی افتاده، توجه او را به خود جلب می کند.
#راز زندگی این استاد چیست؟ آیا او منشاء همه ی این اتفاقات است؟!!

 

➕نقاط مثبت:

1) قلم موراکامی، به دلیل #تجربه ی زیادی که کسب نموده، بسیار روان است و خواننده را به ادامه دادن داستان تشویق می کند.

2) اطلاعاتی #کارگشا در مورد جنگ جهانی ژاپن، در متن داستان بیان می شود.

3) #شخصیت پردازی دقیق و باور پذیر.

4) #ساختارمند بودن داستان و مدیریت فراز و فرودها در سیر داستان.

5) دانش #تخصّصی در مورد نقاشی و پرتره نگاری.

6) باور پذیر بودن اغلب وقایع #فانتزی .

7) #تعلیق های متعدّد و هراسناک.

8) شروعی جذّاب و #کشاننده.

 

➖نقاط منفی:

1) طولانی شدن برخی روایت های #معمولی زندگی. (البته تا حدّی قابل توجیه است)

2) به بازی گرفتن مفهوم قضا و قدر و اتفاقات #فرا_دنیوی. (متاسفانه)

3) کمی طولانی شدن خروجی صفحات داستان به نسبت محتوای #اصلی.

4) باورپذیر نبودن برخی وقایع و جنبه های داستان به گونه ای که #تخیل کردن نویسنده آشکار می شود.

5) وجود تعداد محدودی صحنه ی #نامناسب.

 

🔸جمع بندی:

#کشتن_شوالیه_دلیر، داستانی پر تعلیق، جذاب و دارای کشش است که می تواند برای برخی نقاط داستانی از جمله روایت روان و آسان، به عنوان الگو در نظر گرفته شود.

 

 

💲نمره دهی از 💯

(توضیح: جمع ظرفیت 5 معیار زیر، بیش از 100 می شود؛ چون گاهی بعضی از عناصر به قدری قدرتمند نگاشته می شوند،که خلاء دیگر عناصر را می پوشانند.)

 

1) دنیای داستانی: 11 (از 20) ✅ (تخیّل آن، باورپذیر نبود و ساخت دنیا در ذهن مخاطب، کامل نشد.)

2) شخصیت پردازی: 23 (از 35) ✅

3) پیرنگ:  20 (از 35) ✅ (سیرِ علت و معلولی داستان، مشکل داشت؛ وقایعی زائد بر داستان، وجود داشت.)

4) درونمایه: 0 (از 15) ❌ (اندیشه، گنگ و ضدّ عقلی بود.)

5) سبک: 14 (از 20) ✅ (در بعضی مقاطع، بیان مناسب با احساس فضا، وجود نداشت.)

 

✔️ نمره نهایی: 68 (از 100) 😐

 

💬 قطعه ماندگار:

«سپس او ناپدید شد؛ همچون مهی رقیق که بر بال نسیم جا به جا می شود. آنچه باقی ماند، صندلی خالی و میز شیشه ای بود. طلسم پنگوئن نیز از روی میز ناپدید شده بود.
کل ماجرا همچون یک رویای زودگذر به نظر رسید، اما مطمئنم که رویا نبود؛ اگر بود، پس این جهانی که در آن زندگی می کنم نیز یک رویا است.»
(کشتن شواله دلیر - صفحات ابتدایی)

 

#رمان_خارجی
#دست_نویس_های_یک_طلبه


💠 https://eitaa.com/DastNevis_Talabeh

💠 https://t.me/DastNevis_Talabeh